Alla inlägg den 24 januari 2012

Av Alexandra Persson - 24 januari 2012 19:33

Nu har jag och många andra ledsnat på det här väntandet. Min ansökan har varit inne i snart 3 veckor, men jag vet många andra som väntat mycket längre än så. Jag begriper bara inte vad det är som tar sådan tid att kontrollera. Som student så sitter man ju lite lagom i skiten eftersom man inte vet OM man får det beviljat eller inte, eller ens när man kan få en utbetalning...


Självklart så förstår jag att det är många ansökningar som ska kontrolleras och fattas beslut om - och självklart ska de kontrolleras i den ordning de kommit in. Jag tror nog att jag tycker att deras nätsystem är lite missvisande och kanske borde det ändras om till fler "faser" så att man som ansökande kan få en mer konkret uppföljning om vad som händer i ärendet. Varför inte dela in personalen i olika "team" där du har en grupp som kontrollerar ansökningar och beviljar om det inte är några problem - och ett annat team som tar hand om sådant som inte direkt går igenom?


Kanske kan det här vara en mer passande uppdateringsmetod på nätet:

1. Din ansökan har inkommit till oss

2. Din ansökan har nu placerats i databasen och ditt ärende kommer att påbörjas inom 5 arbetsdagar.

3. Din ansökan har nu plockats upp av en handläggare som kommer att fatta ett beslut inom 5 arbetsdagar.

4. a) Vi har nu fattat ett beslut i ditt ärende : Läs hela beslutet

4. b) Vi behöver få in dessa kompliterande uppgifter för att fatta ett beslut: Läs informationen här


Med en sådan här uppdatering så skulle ALLA som faktiskt skickat in sina ärenden ungefär samtidigt kunna ha ett aning om hur lång tid processen faktiskt kommer att ta. Jag menar, vi PRATAR faktiskt med våra studiekollegor... Och så komplicerat tycker jag inte att det kan vara att genomföra dessa förändringar.


Vad är faktiskt acceptabelt när det gäller att vänta på besked från CSN? Vad anser de själva och förstår de ens situationerna de faktiskt sätter folk i? Jag menar, vad händer om du pluggat en månad och får svaret att du inte får varken studiemedel eller lån beviljat och att din process kommer att behöva kompliteras och behandlas igen (typ 4 veckor senare) då dessa inkommit, och vad händer om man får avslag igen?

Innebär det att du halvägs in i din kurs måste avbryta studierna för att din personliga ekonomi inte tillåter dig att studera även om det kan gynna både personen i sig och samhället på lång sikt?


Jag finner det fruktansvärt frustrerande att inte veta. Inte veta om min ansökan bara ligger och väntar på att någon tar tag i den, om någon faktiskt gjort något med den eller om jag en får det beviljat...

Det i sin tur lägger ju ett stressmoment över studierna, vilket säkert absolut inte är något som CSN vill...


Som tur är har jag en mamma som ställer upp den här månaden, men alla som inte har föräldrar eller andra som kan ställa upp, är det verkligen okej?

Av Alexandra Persson - 24 januari 2012 12:53

Har hunnit med att göra lite redan andra saker redan som inte står med, men jag har mycket på schemat!


* Städa

* Möte kl 14:00 om torsdag och fredag

* Hämta paket på Ersboda

* Skicka in mina brev till lärarna

* Skriva klart protokollet från förra mötet

* Plugga matte

* Retuschera bilder

* Hemsidan.......


Sedan i eftermiddag får vi besök från norr också - ska bli trevlig :)

 

Presentation


En blogg om mitt liv och allt vad det innebär.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards