Alla inlägg den 11 januari 2012

Av Alexandra Persson - 11 januari 2012 22:37

Drog iväg in mot stan kring 15-tiden för att lägga ett brev på posten samt skriva in mig på kurserna jag ska läsa nu under våren. Informationen har knappast varit den bästa, och jag hade bara fått en av fyra kurser bekräftade.



Så jag åkte iväg till inskrivningen för att se om de visste mer, väl på plats så är det typ 50(!) personer före mig i kö.

Så jag frågade en ansvarig vad det var som gjorde att det tog sådan tid.

"Ja man ska ju få inlogg och sedan är det ju betalning också".

Betalning tänkte jag (hade inte fått någon info om det) och frågade självklart om det.

"Jo men det är en avgift på 50kr per kurs för att vi har personer som anmält sig till kurser och sedan struntat i att komma på lektionerna. Pengarna går till att lärarna ska kunna kopiera upp olika stenciler och kompendier till eleverna som läser på skolan"   


WTF? Får inte skolor statliga medel för just sådant här?

Nä vilken jävla idioti... Kanske vore läge att ta ut betalt av de som faktiskt INTE dyker upp på kurserna istället?

Och seriöst, jag ska läsa en kurs i matematik - så jävla många sidor kan inte proven kosta och jag lär knappast behöva 270 st A4 med formelsamlingar på *facepalm*


Efter en dryg timme så var det som tog tid tydligen att:

1. Säga sitt personnummer  2. Få ett papper utskrivet med inloggningskoder  3. Få ett schema utskrivet

4. Skriva på och lämna in ett papper om att man inte kommer bryta några regler eller svenska lagar då man är student på skolan. SERIÖST?!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tips till Komvux i Umeå nästa termin:

1. Skicka schemat OCH pappret om att man inte ska "bryta lagar och regler" på skolan tillsammans med antagningsbrevet samt ett telefonnummer/mail till läraren och annan nödvändig information som ex. när/var/hur första informationsträffen är.


2. Under första lektionen samlar LÄRAREN in ALLA "lagar och regler"-papper och kryssa för de som lämnat in.

Därefter ger LÄRAREN ut redan färdigutskrivna papper på elevernas inloggningsuppgifter.


3. Har man INTE anmält sin frånvaro de 3 första lektionerna till läraren så är man AUTOMATISKT utesluten från kursen och kommer inte att få betyg!


Som om inte det vore nog! Det lär ju vara flertalet kronor billigare att göra på mitt sätt istället än att ha 10 personer som agerar personal, fika för ett 100-tal personer, nummerlappar och pennor som förbrukas som smör i solsken...


TÄNK SIMPELT! Herregud vad folk gör processer fyrahundrafemtiotusen gånger längre och onödigare än nödvändigt... Garanterat ett sätt att få mig irriterad på...


*MUTTRAR*




Nåja kom i alla fall in på alla kurser, så det var ju bra...


Av Alexandra Persson - 11 januari 2012 11:49


Hanna är verkligen en superduktig fotograf och kommer bara att bli bättre!

Under vår session så fick vi till många riktigt gryma bilder, men det var "bara" en vi var ute efter till hennes skolprojekt. Lämna gärna en kommentar :)


Glöm inte att kolla in Hannas portfolio här http://championx91.daportfolio.com/

Av Alexandra Persson - 11 januari 2012 10:30

Yes, kan ju som sagt upplysa om att hemlagad morotsjuice var riktigt sött, kanske inte en av mina favoriter.

Men idag försöker vi oss på en annan mix, jordgubbar och tomat, vilket blev mer som en smoothie (vilket passar mig bättre). Riktigt god med både surhet och syrlighet - this I like!


       



Mat

Presentation


En blogg om mitt liv och allt vad det innebär.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards