Alla inlägg under januari 2013

Av Alexandra Persson - 31 januari 2013 11:26

Veckorna springer förbi som vanligt, och jag har precis avslutat en omelett - nom nom.

Idag blir det en vända på stan för att boka tid för klädprovning inför visningen om 2 helger, kommer bli super :)


Annars så är det lite städande, pillande med bilder, kanske en sväng med Theme Hospital (nivå 8 är fan svårt *haha*), lite städande samt leta efter en windowsskiva för laptopen som jag fixar.


Eventuellt ska jag på trendafton ikväll, vore kul men får se om det hinns med i planerna!

Av Alexandra Persson - 29 januari 2013 12:00

Det här med sömn alltså, kroppen bestämde sig för att inte sova när vi gick och la oss igår. Men idag är jag småtrött så det kanske blir lite ordning och reda där ikväll. Har en hel del inplanerat den här veckan, bla. en klädprovning, hjälpa en vän med ett datorprogram, ev. gå på en trendafton samt möte med min handläggare på Arbetsförmedlingen.


Idag är planen i alla fall att fixa med bilder, fixa dator, diska och läsa vidare i Ridhandboken 2. Börjar fundera på om det finns någon i min närhet som har de övriga böckerna att låna ut då jag inte riktigt har råd med att köpa resten av bokpaketen bara för att läsa :P

Av Alexandra Persson - 29 januari 2013 01:15

I fredags hade vi tvättid, och jag fick äntligen gräva lite i förrådet. Hittade min efterlängtade tävlingspärm från när jag var som mest aktiv med min ridning. Skrattar gott åt vissa tävlingar jag gjort. Både vinster och ja... lite mindre framgångsrika ritter. Bland annat den gången då jag som första ryttare fick tävla Ally (en New forest-ponny på gamla ridskolan), och i protokollet har domaren skrivit som slutkommentar;


"Bra kämpat på en riktig liten BEBIS... som GRÅTER efter sina kompisar!

(Tyvärr blir det inte så höga poäng idag men det kommer då ponnyn fått mer rutin!) ". 

Haha hon gnäggade och pep sig igenom hela programmet och majoriteten av programmet gick över tygeln. Fick dock en 7:a som högsta - och tre 0:or då hon vägrade att fatta galopp. Sista nollans kommentar inom parentes "Elegant trav!" *flin*


Anledningen till det här hästuppsvinget är för att jag saknar ridningen något fruktansvärt mycket, och om man inte kan vara nära hästar eller utöva ridning så får man hålla igång hjärnan på annat vis. För mig har det blivit att studera/kontrollera vad jag inte kan i Ridhandboken 1 och 2. Har precis avslutat 1:an och det var egentligen bara en sak som jag inte utövat eller själv känner att jag inte hade 100% koll på.


Lördag och söndag flöt på som vanligt, lite Kingdom hearts 2 och serier. Pillade lite med bilder och lyckades hamna mitt i centrum för två vännerfighter - utan att egentligen ha något med något att göra - mer än att jag faktiskt är vän med dom...


Men idag måndag, hittade först ponnyakuten 4 (yay!), kollade lite nyheter och senare på eftermiddagen var jag iväg på ett awesome möte inför en modevisning på Corona om 2 helger. Mer än så kan jag inte säga i nuläget ;D

Kommer bli awesome iaf - härligt gäng och bra ledare så :)


Nej dags att påbörja nästa bok här, eftersom hjärnan fortfarande dissar min idée om att sova :P

Sleep tight and don't let the bedbugs bite!

Av Alexandra Persson - 23 januari 2013 16:45

Ja nu är det kanske lite sent att blogga om julen och nyåret, men jag tänkte i alla fall ge er en liten uppdatering.


Jul och nyår spenderades kanske som bekant i Finland med Mikas familj. Vi åkte iväg den 21, samma dag som världen sades skulle gå under (igen), så efter en ca 7 timmars lång resa från Holmsund till Ikaalinen med färja och bilresa så hoppade vi direkt i säng. Kallt var det också när vi kom, vilket ledde till att när vi väl plockade ur bilen på morgonen så hade mer eller mindre ALLA vätskeprodukter utan alkohol (inkluderat mina sminkprodukter!) frusit till is. Vi fick oss ett redigt skratt, men allt tinade upp fint.


Dan före dopparedan så utbildade vi Essi (Mikas lillasyster) i den svenska jultraditionen med lussebullsbakande, något hon tyckte var både kul och gott! På kvällen kom även storasyster Eva, vi tjuvstartade lite på julmaten, granen kläddes och klapparna lades under granen.


På julafton så hade Ulla (Mikas mamma) fixat att vi damer hade fått en privat bastutur i deras supervackra bastu med pool, medans Mika var iväg och bastade med sin pappa och bror inne i Tammerfors. Så under förmiddagen fick vi lite risgrynsgröt till lunch och åt sedan ett superstort och gott julbord till middagen. Essi gjorde ett par jättegoda bakelser "joulutähti" (vilket betyder julstjärna på finska) som blev en ny favorit för mig - men ack vilken kaloribomb!


Sakta men säkert började det bli dags för Kalles jul, som i Finland inte alls är som i Sverige. Dels för att det är engelskt tal och finsk text, och majoriteten av berättelserna är inte alls de samma som vi ser i Sverige. Och i Finland är det inte lika "viktigt" med Kalles jul som i Sverige, utan där är det istället "The Snowman" som är huvudprogrammet på julafton. En mycket vacker, men ledsam historia.


Då det började bli dags för att invänta tomten så upptäckte Eva något då hon skulle ut och röka. Tomten hade lämnat massor av julklappar nere vid ytterdörren med ett brev till Essi. Han skrev att han sett i sin bok att hon nu blivit så stor (hela 10 år gammal!) att han inte längre skulle hinna att komma upp och lämna julklapparna direkt till henne eftersom det kommit så många nya barn de senaste åren. Tillsammans med brevet så hade han också lämnat sin tomteluva och bad henne att få överta hans jobb som paketuppläsare - något hon klarade av galant! 


Vidare under julen och nyåret så gjorde vi en tripp till badhotellet i Ikaalinen, gjorde ett par resor in till Tammerfors, och Essi lyckades vinna en tävling med varor för 500 euro, som vi hämtade inne i storstan! Under nyåret så firade vi både det finska nyåret och det svenska (en timme senare!). Det sköts upp en hel del fina raketer och efteråt så smälte vi hästskor av tenn och siade om vad 2013 skulle innebära. Ingen fick något som var likt de den andra fick, så vi får väl se om det var något som stämt!


1:a januari bestod av en intensiv resa till Tammerfors. Först en brunch med Veiko och Kirsti, vidare till Marcus (Mikas bror) för att hämta två träningsbänkar och sist bort till Eva och Samulis nya lägenhet där vi vilade upp oss för kvällens biovisning The Hobbit med senare på kvällen. I Finland så visas bio både med finsk och svensk text *yay* även om jag förmodligen hade klarat mig väl att bara lyssna på engelskan. Bra och välgjord film som vi diskuterade vidare på Pancho Villa (http://www.panchovilla.fi/).


2:a januari så tog vi en tripp förbi IKEA, där vi handlade lite innan vi besökte Marcus restaurang/bar Rotwalli (https://www.facebook.com/Rotwalli) för att sedan åka tillbaka till Ikaalinen och packa bilen fullproppad inför nästa dags äventyr i Vasa.


3:e januari och vi åkte från Ikaalinen mot Vasa och stannade till och åt på en ABC-restaurang för att fördriva tiden innan vi kunde checka in på hotellrummet (http://www.radissonblu.se/hotell-vaasa). Väl inne så fick vi parkera bilen i garaget och spenderade sedan kvällen med att utforska hotellet, titta på ishockey, se oss omkring i stan och sist men inte minst avnjuta lite bastu och poolbadande! Det höll på att bli lite lagom pinsamt när vårat kort inte alls ville fungera så att hissen vi åkte i (som gick längst med den stora bilgatan) tog oss ända ner till receptionen istället för till vårt våningsplan! Så vi fick fint knata igenom receptionen (som var tom, med undantag från receptionisten). Hann fotografera lite bilder från fönstret också, vilken utsikt!


4:e januari började dagen med att packa ur hotellrummet, ner till bilen och sedan in i hotellet igen för en makalöst god hotellfrukost! Hade helt ärligt kunna sitta och äta hela dagen, men så mycket tid hade jag ju tyvärr inte. Men energin behövdes i alla fall inför den långa båtresan hem. Inte nog med att vi fick uppleva en jungfrufärd (i Vasa+Umeå kommuns nyköpta båt), så hade vi hoppats på en mängd sittplatser. Tji fick vi, det fanns ju sittplatser, men då bilförarna släpptes på så sent så var alla redan upptagna. Vi lyckades dock hitta två plaststolar och satte oss i en av korridorerna med ett eluttag. Mitt i allt så kommer Vasabladet och vill göra en intervju med oss - och Mika delade med sig av historier från tidigare resor.


Väl hemma så var det bara att lasta ur bilen, innan vi åkte iväg och hämtade katterna hos Anna som passat dom under hela vistelsen. Så det sammanfattar ungefär det som hänt. Tänkte göra ett inlägg med en bildbomb lite senare.

Presentation


En blogg om mitt liv och allt vad det innebär.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards