Alla inlägg under januari 2012

Av Alexandra Persson - 31 januari 2012 23:04

Okej så jag lär typ inte ha något liv de närmsta dagarna, har 2 uppdrag och typ SJUKT mycket att skriva och läsa...

Plus att jag måste hinna med all matte - vafan! Hur blev det så här -.-


Aja imorgon får jag rätt bra med studiero, så då lär jag hinna klart med allt läsande och majoriteten av uppdrag 1.

Sen blir det snabbt på med del två och matten...


Ja nu är det bara att ge järnet!

Av Alexandra Persson - 31 januari 2012 10:15

Efter typ en timmes snoozande ocj puttande på av ena katten så är jag uppe och tuggar på en macka och äter en liiiten skål med äpple-kanel vanilj yoghurt *om nom nom* Så satans god yoghurt, är typ som att äta innehållet från en äppelpaj och lämna pajskalet :D


Dagens plan ser ut på följande sätt:

1. Ta mig till skolkuratorn så att hon kan skriva på något papper eller vad det nu gäller mellan 11-12.

2. Gå förbi Västerbottens Museet och få lite ledtrådar!

3. Vidare promenera in till stan för att hämta ut mina böcker på biblioteket

4. Luncha med Clash (när det nu blir)

5. Hämta en film på Hemmakväll

6. Hem och plugga matte ock ev. slå på Liber Hermods så att jag får tillgång till mina kurser :)

7. Se till att fixa det sista på hemsidan!


Fan, nu snöar det med :<

Av Alexandra Persson - 31 januari 2012 00:33

Okej så första grejen är mina tre styrkor. Ja vad har jag för styrkor, det är en rätt bra fråga faktiskt och det är rätt svårt att printa ner dom specifikt. Känns ju som om jag lämnar ute en hel del så ni som känner mig får gärna ösa på med annat om ni ser att jag har några andra :)


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Målmedveten

Jo men jag ser mig nog som en rätt målmedveten person. Har jag väl bestämt mig för något så försöker jag verkligen genomföra det så gott jag kan - speciellt om det är något jag verkligen brinner för!

Att kunna se drömmen och verkligen försöka genomföra det är verkligen något jag lever för.


INGEN ska kunna säga "det klarar du aldrig" eller "du passar inte till det" till mig att utan att det skulle sporrar mig mer istället för att sänka mig. Är det en rimlig utmaning så ger jag mig fan på att motbevisa personen att jag kan VISST bara jag har rätt förutsättningar och ser till att skapa dessa.


Ett passande citat som samanfattar min målmedvetenhet:

"Ingenting är omöjligt så länge man verkligen strider för det man vill, men vägen dit du vill kan vara jävligt krånglig att nå!" eget citat

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Organisatorisk/Strukturerad

Jag är mycket för ordning och reda när det gäller saker jag verkligen tycker om.

Rätt sak på rätt plats, eller bara så lätt som rätt person på rätt plats är något jag ser som ett måste.

Och ja ibland kan jag bli väldigt elitistisk när det kommer till vissa saker - men det är för att jag ofta vet vad som krävs eller ser det väldigt snabbt.


Att snabbt kunna strukturera upp något och se en linje att gå efter är faktiskt något jag har lärt mig på senare år och det har blivit en enorm styrka. Det är till och med så att vissa personer har gått till attack för att de känner sig hotade - även fast de oftast inte alls behöver göra det utan att jag bara försökt uttrycka min egen syn- och ståndpunkt i ärendet.


Citat:

"Det enda sättet att få saker organiserade är att göra det på sitt eget vis och hoppas att folk förstår dig!" eget citat

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Rättvis

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad". Det är ett livsmotto som jag faktiskt lever väldigt mycket efter och har alltid gjort. Om någon betéer sig illa mot mig eller andra då ser jag ingen anledning till att vara snäll eller hjälpsam mot den. Ser jag däremot någon som har det svårt, eller vill ha hjälp med något och jag KAN hjälpa - varför skulle jag inte då hjälpa till? Det strider ganska mycket mot hur jag är uppfostrad om jag bara skulle stå och titta på eller ignorera det som händer och jag önskar att fler föräldrar uppfostrat sina barn på det sätt jag blivit uppfostrad.


Det värsta som finns är folk som tar en förgivet, utnyttjar andra för egna syften och inte ger något tillbaka. Det gör mig inte bara arg och förbannad utan får mig också att tappa lusten för att ens lägga ner tankeverksamhet på personen. Jag kräver knappast mycket, men har man gjort något för någon/några så tycker jag i alla fall att ett "tack" är på sin plats utan att man ska se sin egen vinning.


Citat:

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad!" Publilius Syrus

Av Alexandra Persson - 31 januari 2012 00:24

Så tänkte köra en utmaning på 10 dagar där jag svarar på de här frågorna. Ska väl göra en större på 30 dagar lite senare antar jag :)


1. Tre styrkor
2. Tre svagheter
3. Tre saker jag måste göra idag
4. Tre favorit rätter
5. Tre saker jag gör varje dag
6. Tre saker jag har i min väska
7. Tre saker ingen vet om mig
8. Tre favorit filmer
9. Tre låtar jag skulle kunna ställa in på repeat i flera timmar
10.Tre av dina favorit färger

Av Alexandra Persson - 30 januari 2012 22:45

Skolan gick bra, inte så jättesvårt för mig, men kul att jag försökte förklara en grej för Monica och läraren gav oss en uppgift var på JAG självklart måste svara.... Jag hade ju noll koll men räknade att "aja antingen vill han ha ut hela formeln eller bara vad K är..." så jag började räkna ut formeln. Det var ju 50-50 att jag hade haft rätt :P

Nåja, det var ju fel men jag räddade det genom att säga "jaha okej, men då tar jag ju bara delta y delat i delta x" och svarade vidare på frågan som om det var tänkt så hela tiden ^^


Note to self: förklara inte för andra - gör som läraren ber dig att göra.....


Stannade till i Berghem för att handla, skulle egentligen bara handla batterier till miniräknaren, men det blev massor av annat... Och självklart glömde jag batterierna...


Väl hemma igen så satte jag mig, lite småfrusen vid datorn och började prata med folk som var online.

Bror min var först ut med att skrika "SERIELEEEEDNING!!!" - Brynäs hade ju lirat medan jag var i skolan men lyckades piska Linköping med 4-2 på hemmaplan, sweet ass!


Det följdes av lite prat inför musikvideon som ska spelas in så snart som möjligt som det verkar. Det kommer bli grymt kul och snyggt! Det följdes av en mängd andra och efter mycket frysande så fortsatte jag in i duschen för att värma mig då filten inte dög som uppvärmare och kom ut nu.


Funderar på om jag ska göra något mer kreativt idag eller om jag faktiskt skasova tidigt och gå upp i bra tid.

Har ju lite möten att närvara på imorgon, bla på skolan och på stan!

Av Alexandra Persson - 30 januari 2012 12:56

Känner att det är en bra dag idag, det rullar på och jag har kommit en bit med hemsidan igen (efter mycket om och men...). Har fått tag på i både skolan och CSN samt löst inrapporteringsproblemet där - så det bör vara grönt de närmsta dagarna. Sedan eftersom jag inte fått inloggningar från Liber heller så blev det mail till dom och där fick jag svar ganska direkt och nu är det bara att vänta att nästa person hör av sig så jag får inlogg där och kan börja plugga svenskan först.



Nu hägrar iaf en lunch och matte-plugg!

Mat · Skola
Av Alexandra Persson - 29 januari 2012 12:45

Vid frukostbordet så satt jag och Mika och diskuterade frasen "Kan jag be att få...".

Det började egentligen med att Mika ville ha något ur bestiklådan, kommer inte ihåg vad - var på jag säger "kan jag be att få en ... heter det".


Mika som är lite av en språknörd tycker att den frasen låter helt fel, jag som är uppvuxen med frasen finner inga som helsta fel i den. Han menar att du som säger det egentligen ställer en fråga - och så satt vi och diskuterade det där under frukosten, utan någon framgång :P


Började egentligen fundera på om det faktiskt är fel att säga "Kan jag be att få" eller inte - någon som vet?

Av Alexandra Persson - 28 januari 2012 09:32

Jaha här satt jag och sa att CSN fattat ett beslut igår (det hade de iof), men tror ni att min skola har registrerat in alla kurser jag läser? NÄÄÄ....

Så nu vart mitt första projekt att skriva ihop ett mail till Viva och peta på dom, var på jag inte kommer att få svar förens på måndag och senast fredag nästa vecka måste uppgifterna vara inne för att jag ska få mitt beslut.....


Aja, ska ändå in till skolan på måndag, och kan inte jobba i köket då heller...


Nu är det dags att tagga för jobb - kommer bli en DOOM-dag, 52 bekräftade och 8 obekräftade - mamma mia...

Nu blir det frukost iaf och lite matte :)

Jobb · Skola

Presentation


En blogg om mitt liv och allt vad det innebär.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

RSS


Skapa flashcards