Direktlänk till inlägg 27 december 2010

27:december - Middagstips!

Av Alexandra Persson - 27 december 2010 17:40

Har du också tröttnat lite på julmaten nu?

Jo här tyckte vi att det skulle bli något annat också - så varför inte göra en pasta carbonara på julskinka?


Funkade kanonbra och inte är det tidskrävande heller.


Du behöver;

* Grädde (jag föredrar vispgrädde)

* Svartpeppar

* Mjöl

* Salt

* Olja

* Pasta av valfri sort

* Julskinka (eller vid annan årstid, vanlig skinka eller bacon)

* Äggula (1 per person)

* Riven ost (valfritt)


Koka pastan i normalsaltat vatten. Häll i en skväll matolja så minskar du risken för att det ska koka över.


Medan pastan sköter sig själv så är det bara att börja tärna skinkan/baconen till ätbara bitar. Stek köttet på hög värme i tills de fått lite färg.

Häll i grädden med köttet och låt det koka upp, krydda med svartpeppar.

När grädden börjar få lite "gul" färg strö då över ca ½-1 matsked mjöl och vispa runt så att du får lite mer "krämig" konistens.


Då pastan kokat klart så häller du av vattnet och sedan tillbaka i kastrullen.

Om du vill så kan du ta ut lite pasta och lägga på en tallrik för att få upp all sås ur stekpannan. Häll över såsen så gott du kan över pastan i kastrullen och rör runt.

Ta nu pastan från talriken och lägg den i stekpannan och försök att snurra runt pastan så att den absorberar den sista såsen ur stekpannan innan du öser över den i kastrullen och blandar ut dem med resten av pastan.


Knäck nu äggen och separera gulorna från vitan (vitan kan du spara om du ex. vill göra maränger eller andra bakverk). Det gör inget om gulan går sönder så länge du kan blanda i ungefär rätt mängd gula och kan utesluta så mycket vita som möjligt.

Blanda runt snabbt, riv ost och blanda igen - servera.


Bon appetite!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Persson - 10 januari 2016 21:14

Idag har vi sovit länge och sen på eftermiddagen drog vi iväg och handlade. Vi var på jakt efter en spole till symaskinen och tavelramshyllor. Vi kom hem med tavelramshyllor, en pedalhink till toan uppe, en ny matta, 2 nya lampor, en löpare, middag (...

Av Alexandra Persson - 5 januari 2016 21:59

Ja nästan ett år har gått sedan jag bloggade sist. Mest för att jag inte haft ork eller lust. Mycket har däremot hänt under 2015, och den främsta anledningen till att jag skriver här är för att jag håller mig på instagram ( @modelalexandrapersson )...

Av Alexandra Persson - 18 januari 2015 23:36

Ibland blir inte livet som man vill. Mitt liv blev verkligen inte som jag planerat de senaste 6 månaderna.   Vi kan väl ta det från vart vi är just nu; sjukskriven på 100% tills jag mår bättre. Många dagar har sedan början av december bestått a...

Av Alexandra Persson - 20 augusti 2014 22:13

Innan stadsbiblioteket bestämde sig för att flytta ut alla böcker så hann jag med att låna ett gäng. Blandat med hästböcker, träningsböcker och dvder samt en designbok. Känner att jag har hamnat i en sådan där "bokmals"fas igen så hoppas att de som j...

Av Alexandra Persson - 18 augusti 2014 22:04

Jag vet, det är väldigt sporadiskt nu. Jag har egentligen inte så mycket nytt att skriva om heller. Jobb jobb och en Mika som är i Finland. Jag har - helt ärligt- ganska tråkigt. Det här med att Mika inte är hemma är jäääääättetråkigt :P   Hopp...

Presentation


En blogg om mitt liv och allt vad det innebär.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards