Alla inlägg den 22 juli 2010

Av Alexandra Persson - 22 juli 2010 00:50

Har inte orkat blogga så mycket sedan jag fick beskedet om mormor men tänkte ge er en 9-dagars summering med de bästa bitarna om vad som hänt den senaste tiden.


Mika kom ner på tisdagen och vi tog det rätt lugnt större delen av veckan.

Vi hade fint och varmt väder hela veckan och några av dagarna spenderade vi på gräsmattan där vi poiade och gjorde olika tränings- och balansövningar.

Känns skönt att kunna komma igång igen med det, har börjat hitta rytmen på de mer avancerade sakerna nu. Mika var duktig han med - han är lite av en talang på det han ger sig in på, precis som min bror.


En av dagarna så var vi ute och promenerade på en väg och gick igenom blommorna som fanns i vägkanten. Vilket påminner mig om att jag borde kolla upp "rallarros" som Mika försökte förklara för mig. Fick också brilljera med min lepidopterologi (dvs. läran om fjärilar) då fjärilarna flaxade förbi en efter en.


Vi lirade även "GH - Rock band", Mika på trummor - vilket han självklart briljerade med på typ 80% träffsäkerhet på Hard konstant. Jag skötte mig helt ok på gitarren dock spelade jag på medium-nivån med ca 85-90%...


Under lördagen så åkte vi in till storstan (Uppsala med andra ord). Vi parkerade vid Akademiska och promenerade genom Stadsparken och bort mot Studenternas, in där och kika lite samt berätta om bandyfinalen som går där varje år. Efter det så knatade vi upp till Carolinabacken och berättade lite om Silverbibeln medan vi korsade gatan och kom fram till Pelle Svanslös-övergångsstället.


Domkyrkan var något som imponerade på Mika. Han läste storögt på både golvgravs-ristningarna och på alla lappar vid "rummen". Berättade om att kyrkan en gång brunnit och att man tvättade den ren med nybakade limpor.

Försökte hitta den gyllende handen - en sten som sägs rasera hela kyrkan om man avlägsnar den, men jag kom inte ihåg vart den var.

Då vi skulle lämna kyrkan så ville vi tända ett varsit ljus. Mika ville tända ett för Emil, en vän som gått bort förtidigt och jag för mormor och Elin.

Men när vi började leta i våra plånböcker så insåg vi att vi inte hade några mynt, och ett ljus kostade 5 kr styck typiskt nog. Hur ofta har man mynt på sig nu för tiden?! Nå väl en tanke räcker långt - med ljus eller inte.


Vi fortsatte ner mot stan och gågatan. En av skoaffärerna hade rea på skor och väskor. 50-150 kr per par eller väska.  Dock fanns inget i min storlek - som vanligt. När vi var nere på Stora torget så fanns där en massa matstånd med mat och godsaker från Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och Italien.

Där köpte vi 4 bakverk och lite godis innan vi begav oss hem till mamma och morfar (som bor hemma hos mamma nu efter att mormor gått bort).

Efter lite fikande så hämtade mamma och jag lite kattsaker (bur,borstar, leksaker och andra saker) som vi sparat sedan den tiden då Hessi och Diddi fortfarande levde och därefter så åkte vi hem mot Tierp.


Middag blev det på Strutsen, plankstek med potatismos och bea.

När jag såg tallriken så tänkte jag "oh shit nej - Mika gillar ju inte bea...!" men sa inget och han åt med glad apptit och frågade efteråt vad det var för sås till.

Bra nog så gillade han den och Adde stod dock fast vid att det är "Café de Paris" och inte bea - vad vet jag, gott är det hursom.


I måndags morse, 5 på morgonen, så började Mika sin resa hem för att skriva på sitt jobbkontrakt. Så glad för honom och vi får se om jag lyckas nässla mig in där också. Nu är han i Finland och hälsar på hos sin mamma och övrig familj där.


Själv så har jag hunnit med lite saker idag, poiat och försökt få tag på Sara.

Bestämt att jag och Sibel ska träffas på stan någon dag, fått ett statistjobb som kan bli en permanent filmroll om jag sköter mina kort rätt på söndag.

Fått ett eventsjobb v. 33-34 som jag ska gå på intervju för den 16:e.


Kring 22-tiden så ringde KG och frågade om jag ville hoppa in på en spontanfotografering. Jag frågade om han menade NU som på någon minut eller så, vilket han självklart menade. Dock skulle inte han fotografera utan en annan fotograf vid namn Roland + hans assistent . Blev några roliga och spontana bilder som kommer att komma upp här insinom tid.


NU ska jag försöka göra något att äta och sen redigera lite fler bilder som Erna tog på mig från Hallstahammarträffen.

Kanske kommer ett inlägg till - annars blir det inom de närmaste dagarna.

Presentation


En blogg om mitt liv och allt vad det innebär.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards