Direktlänk till inlägg 6 augusti 2010

50-öringen slopas, 2-kronan och 200-kronorssedeln införs. Men måste vi inte införa Euron snart?

Av Alexandra Persson - 6 augusti 2010 22:26

 

Från och med den 30 september 2010  kan du inte längre handla med den kopparbeklädda 50-öringen då den tas ur pengasystemet.

Även lagen om öresbelopp (1970:1029) kommer att förändras. En produkt som slutar på öresbeloppet ett till och med fyrtionio avrundas nedåt och från femtio till och med nittionio avrundas uppåt - simpel matematik.

Observera att den här förändringen INTE gäller om du betalar med kort,

varor och produkter kommer fortfarande att ha enheten "ören" kvar!


Andra förändringar som är pågång att ske är ett återinförande av 2-kronan och ett införande av 200-kronorssedeln. Det har även varit tal om att Selman (20-kronorssedeln) skulle göras om till ett mynt men detta är inget som kommer att ske under den närmaste tiden.


Sen tycker jag att det låter lite småundligt att vi ska göra nya mynt och sedlar - det känns ju som om vi borde ha en omröstning om EMU snart igen... Eller?

Jag trodde att det var ett av kraven att vara med i EU att man skulle införa Euro som valuta - men jag kanske har fel. Någon som har koll på EU-fronten?

 
 
Mathias

Mathias

6 augusti 2010 22:42

Heja Sverige! Tvåkronan kan de ju skita i, men tvåhundringen tycker jag är en bra grej.

EMU är ju inte direkt något som är lockande, speciellt inte med tanke på att det enda kloka är att gå ur EU. Vi kommer ju t.ex aldrig ha en folkomröstning om någonting igen, utom möjligen riksdag/regering.
Lissabon-fördraget, t.ex, kommer fr.o.m 2014 göra att olika länders röster väger olika mycket, precis som staterna i USA.
Det kommer dessutom innebära "Reforming the system of Council presidencies from its current six-month rotation to appointing a full-time Council President for a period of two-and-a-half years."

Så nja, ut ur EU är en bra grej. EMU klarar vi oss utan, det har ju dessutom inte direkt gått fantastiskt för länderna som infört EMU i liknande ekonomiskt läge som Sverige. Grekland, t.ex

Jag tror att anledningen till att vi inte har haft fler folkomröstningar om EU och EMU är att man är rädd att folket ska säga nej, och eftersom politikerna representerar sina väljare på bästa sätt så säger de istället ja, och det hela slutar med att Nationen Sverige står på alla fyra med rumpan bar.

http://www.fotogaldr.se

 
Alexandra

Alexandra

6 augusti 2010 23:19

Jo jag är väl för 200-kronorssedeln, men ja som sagt ett mynt här eller där... Vill nog hellre bara ha sedlar om jag kunde välja.

Jag tror det stämmer som du säger Mathias - och om det blir som staterna så tror jag att folk kommer försöka dra sig ur EU och ta tillbaka sina egna mynt. Vet inte om jag gillat den här "nationsgrejen" någonsin men man får ju ta det som det kommer - är ju inte politiker så jag lär inte kunna säga bu eller bä till det hela.

http://alexandrapersson.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mathias

6 augusti 2010 23:23

Det är lite det jag menar också, med EU överlag, att makten är alltför central för att människor ska ha en chans att påverka den. Vi har fortfarande kommuner, landsting och allt det där, men vad hjälper det när EU bestämmer att en gurka ska vara 18,535cm lång och max 8 graders vinkel, som exempel. Vi får inget att säga.
Likadant när de beslutar om gränsöverskridande resor; inte konstigt att alla våra hus byggs av estländare, letter och polacker; de tycker de tjänar asbra, men konkurrerar ut de svenska avtalsarbetarna. :S

 
Ingen bild

the man

7 augusti 2010 00:47

Mathias verka förstå sig på EU som en 50-öring. Använder fel argument och faktafel. Kan det vara så att han sympatisera med SSU eller Herr Ohly? Vi få se vad han säger när han har är något äldre.

 
Alexandra

Alexandra

7 augusti 2010 06:25

The man - Vad menar du?
Sen var det ju inte riktigt det jag ville veta utan det var väl mera OM/NÄR vi egentligen borde rösta om vi ska införa Euron eller inte. Att detta kommer att införas är ju mer eller mindre spikat redan. Samt om det faktiskt är värt att göra alla dessa sedel- och myntförändringar. Har nämligen för mig att vi skrev på något papper som sa att alla medlemmar i EU även skulle konvertera sin valuta till Euro inom en viss tidsperiod.

http://alexandrapersson.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mika

10 augusti 2010 11:56

Skillnaden mellan Europa och staterna har väl för det mesta varit att Europa är en världsdel full av självständiga nationer. Dessa nationer sammarbetar när ledarna är överens. Staterna har alltid utövat ett "storebror-bestämmer" system. Frihet under ansvar till alla stater(länder - då varje stat i praktiken fungerar som ett eget land). När storebror säger "nu gör vi såhär" Så har staternas ledare inget att säga till om, än mindre folket.

Framtiden kommer bara bli grymmare och djävligare, då vi lever i ett PK-samhälle. När antalet människor på jorden stiger, sjunker respekten för individen. Ju färre makthavare - desto större makt utövar de. När en liten grupp kan bestämma livsavgörande beslut för resten av mänskligheten så är systemet... optimalt? perfekt? Jag blir rädd av tanken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Persson - 10 januari 2016 21:14

Idag har vi sovit länge och sen på eftermiddagen drog vi iväg och handlade. Vi var på jakt efter en spole till symaskinen och tavelramshyllor. Vi kom hem med tavelramshyllor, en pedalhink till toan uppe, en ny matta, 2 nya lampor, en löpare, middag (...

Av Alexandra Persson - 5 januari 2016 21:59

Ja nästan ett år har gått sedan jag bloggade sist. Mest för att jag inte haft ork eller lust. Mycket har däremot hänt under 2015, och den främsta anledningen till att jag skriver här är för att jag håller mig på instagram ( @modelalexandrapersson )...

Av Alexandra Persson - 18 januari 2015 23:36

Ibland blir inte livet som man vill. Mitt liv blev verkligen inte som jag planerat de senaste 6 månaderna.   Vi kan väl ta det från vart vi är just nu; sjukskriven på 100% tills jag mår bättre. Många dagar har sedan början av december bestått a...

Av Alexandra Persson - 20 augusti 2014 22:13

Innan stadsbiblioteket bestämde sig för att flytta ut alla böcker så hann jag med att låna ett gäng. Blandat med hästböcker, träningsböcker och dvder samt en designbok. Känner att jag har hamnat i en sådan där "bokmals"fas igen så hoppas att de som j...

Av Alexandra Persson - 18 augusti 2014 22:04

Jag vet, det är väldigt sporadiskt nu. Jag har egentligen inte så mycket nytt att skriva om heller. Jobb jobb och en Mika som är i Finland. Jag har - helt ärligt- ganska tråkigt. Det här med att Mika inte är hemma är jäääääättetråkigt :P   Hopp...

Presentation


En blogg om mitt liv och allt vad det innebär.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards